Monday 14 July 2014

Koktel Untuk Iftar

Hari tu acik balik, hari tu masa awal puasa, merengek dengan aku, nak buka puasa dengan koktel kononnya, tak da kononnya lah, memang dia nak pun. Elehhhh takat koktel tu, apa ada hal, sambil pejam mata pun boleh buat apa. Spesis manusia suka cakap besar, ini lah dia mueheheh.

Bahan:



  • Nata de coco
  • Susu cair
  • Buah-buahan campuran (cari je yang tulis tropikal fruit cocktail)
  • Gula
Gula aku terlupa nak letak sekali, so gambar gula tak de. Jangan nak mengada sangat, dah berapa belas-puluh tahun hang hidup, tak kan gula pun tak kenai..?

Mula-mula masak gula dengan sedikit air, kalau agak malas bancuh je gula tu dengan air panas, tak de ah susah-susah nak kena basuh periuk untuk masak air gula tu nanti, aku rajin, so aku masak air dengan gula, bila gula dah cair aku tuang susu cair kat dalam air gula tu dan tutup api.

Letak buah dalam tin dengan nata dalam bekas, kendian tuang campuran air gula dengan susu tadi, masuk dalam peti sejuk. Ngap sejuk-sejuk baru ah ada nafsu nak mencekik time berbuka nanti ye dak, aku tak berapa suka letak ais, kang ais tu mencair, cair jugak ah koktel aku tu nanti. Buat nafsu nak mencekik dengan rakus aku hilang je.

Kalau tak nak guna susu cair, guna susu dalam kotak tu pun boleh, untuk kesihatan yang maksimum elok ah guna susu uht yang sihat dan berkhasiat tu ye, aku ni jenis asal boleh je, aku selesa guna susu cair, so aku guna je ah susu cair tu, kalau campur buah strawberry segar lagi superbb ah rasa dia.



Senang nak buat, senang jugak nak ngap, ngap sejuk-sejuk, memang terkinja-kinja ah nafsu melahap tu datang, selamat berbuka. Itu je ah yang aku nak share pun babaii.

1 comment:

liyana said...

try campur mempelam masak...sedappp lg