Wednesday 28 May 2014

Bukit Bendera

Ingat tak dulu, aku pernah tulis, aku ada tiga tahi lalat dekat kaki..? Maknanya aku ni kuat berjalan, berjalan yang membawa maksud makan angin. Bukan main pakai bantai jalan je daripada kedah pergi perlis, kendian jalan lagi pergi cameron sambil tu singgah kejap dekat frazer hill untuk sedut udara sejuk. Itu biol namanya, baik aku naik kereta je, tak de lah penat ye dak.

Hampa tak ingat langsung eh, yang aku tulis pasal tahi lalat tu..? Bagus lah kalau tak ingat, sebab aku tak pernah suruh hampa ingat pun.

Hari ahad lepas, entah berapa haribulan entah, aku malas nak check calendar, aku malas jugak nak kira hari. Antara sikap keji yang aku ada, ni lah salah satunya, pemalas...

Eh, malas pun nak bangga -.-`

Ahad hari tu, aku dengan sorang kawan aku pergi penang, nak naik Bukit Bendera kononnya. Eh tak konon lah, memang nak naik pun... Tugas kawan aku, apa jadik sekali pun dia kena pastikan aku dengan dia sampai ke tempat yang nak di tuju, walaupun GPS boleh buat orang naik angin. Cuma tak adalah kes handphone kena baling dekat dashboard kereta, macam masa aku pergi Penang dengan cikma hari tu, 

Tugas aku pulak duduk diam-diam dekat sebelah dan beli air milo dua tin dan lolipop dua batang dekat stesyen minyak.

Sampai dekat satu tempat aku pelik, tetiba giloo ramai polis... Selamber je kawan aku kata, biasa lah sekolah. Aku pelik, bukan sekolah kat Penang cuti hari ahad ke..? Dah apa hal pulak polis nak kena jaga sekolah, tugas jaga sekolah ni bukan tugas pak guard ke..?

Sekali nah orang mengundi...

Lepas naik keretapi, dah sampai dekat puncak Bukit Bendera tu, benda pertama yang aku buat...



Melenjan sampai ke Penang, buat benda alah ni je muahaha, macam la kat sp tak de... Sedang aku tunggu kawan aku habis solat zohor, ada la sorang akak ni datang duduk dekat aku. Dia bagi salam, aku pun jawab je lah. Senang-senang je hoii dapat pahala.

Dia kata dia datang bercuti dengan laki dia, Dia asyik kata mesia cantik, orang-orang mesia nice, friendly bagai, dah dua kali datang mesia, firstly datang mesia bercuti dekat kuala lumpur then second time lawat mesia jumpak aku la dekat penang. Dia penah pegi Singapore, tapi dia lagi suka mesia, itu dia yang kata.

Akak tu dari Sydney, Australia. Lebih kurang dalam dua puluh minit aku sembang dengan dia, aku dah boleh tau berapa orang adik-beradik dia, semua kakak dia tinggal dekat mana, dia ada tiga orang anak, dah tigapuluh tahun dia kahwin dengan laki dia, datang mesia bukan sebab nak honeymoon tapi sebab sesaja je nak bercuti, mak-ayah dia asal daripada Lubnan sebelum bermastautin terus dekat sydney. Umur mak-ayah dia pun dia bagi tau jugak.

Tapi aku tak tau nama dia.

Aku tengah pegang camera masa aku sembang-sembang dengan dia, tapi tak de pulak aku teringat nak ambik gambar dengan dia.

Fuh kesat peluh berjejeran... Dah la bahasa inggeris aku berterabur. Lepas akak tu gerak, ada orang Indon pulak duduk lepak dengan aku, walaupun aku jarang tengok senetron dekat tibi, tapi aku yakin bahasa indonesia yang aku cakap tak berterabur macam bahasa inggeris aku.

Tapi apakan daya, orang Indonesia tu tak nak borak dengan aku pun, mungkin sebab aku ni pelik... Kepala selalu masuk air, eh sedar diri pulak.

Henna dekat tangan tangan aku sememeh, sebab aku pergi kepak tangan aku masa tengah sembang dengan akak yang dari sydney tu -.-`



Kawan aku cakap, aku kena berdiri dekat atas batang pokok tu, baru gambar jelas... Elok lah tu, aku spesis biol, dapat kawan pun sama je biol.




Pemandangan serius cantik, aku tak tipu. Ini je lah pun gambar yang senonoh sikit. Gambar aku tak de, sebab tudung aku senget, mood nak bergambar aku pun sama senget-benget jugak, itu je lah... Babaii.

No comments: